Op weg naar Hope

29 september 2019 - Hope, Canada

Een week geleden had ik aangegeven dat ik te weinig korte broeken mee had genomen. Die hebben we nu echt niet meer nodig. Eerder een muts, een sjaal en handschoenen. Het is fris hier.

Vanmorgen al om 8.30 op de markt, de farmersmarket. Hier worden heel veel regionale producten verkocht.

We zijn direct daarna op pad gegaan. Door diverse mensen werden we gewaarschuwd voorzichtig te zijn. Mensen zijn helemaal “in shock”. Het blijkt heel bijzonder te zijn dat er eind september al sneeuw valt. In eerste instantie dachten wij ook dat we de sneeuw voor konden zijn, en dat de sneeuw vanuit Calgary ons niet “ in kon halen”. Een mevrouw bij het benzine station vertelde dat ze dit nog nooit meegemaakt had. (ze is minstens 60 jaar jong)

Het werd een boeiende rit. Eerst zie je sneeuw op de bergtoppen dan zie je langzamerhand in de bergen steeds meer sneeuw. Vervolgens liggen er een paar hoopjes sneeuw op de weg die van een vrachtauto afgevallen zijn, waarvan je op dat moment twijfelt of dat wel sneeuw is. Voor je het weet rij je in de sneeuw. We zagen de temperatuur ook langzamerhand van 11 naar 0 graden gaan. Elke keer was het een verrassing wat er achter een berg zit. Het begon een klein beetje te sneeuwen. Sommige loofbomen bogen al door, door het gewicht van de sneeuw. De bladeren zitten nog aan de bomen. Wij hebben ons dus geen moment verveeld.

Om een uur of 3 kwamen we in Hope aan. Dat kun je gerust een dorp noemen. Gelukkig dat we downtown zitten. Tegenover het park. Hope staat bekend als “chainsaw capital” (met een kettingzaag beelden maken) die zie je hier ook op diverse plaatsen staan.

We hebben nog even een sightseeing gedaan. Wandelend door het bos zagen we mensen bezig met een soort frisbee. Ik vind het niet logisch dat frisbeet in het bos. Dan staan de bomen toch in de weg? Dat doe je op het strand. Hier is het een sport. Er is een parcours uitgezet. Om de zoveel meter staat er een soort mand waar je de disc (frisbee) in moet werpen. Ze hebben wedstrijden in heel Canada en de Vs. Er is ook geld mee te winnen.

Toen we bij de rivier kwamen zagen we veel dode vissen in het water liggen.  Daar schrokken wij wel van. Dit bleken zalmen te zijn die van de Oceaan terug gekomen zijn om eitjes te leggen en vervolgens dood gaan. Een raar gezicht. We zagen ook veel zalmen proberen tegen de stroom in te zwemmen. Het lukt ze niet en gaan dood.

Tegen half 7 al gaan eten. Deze keer sushi. Toen we bij het restaurant aan kwamen schrokken we. Een heel klein groen houten huisje met 20 stoelen. Toch maar proberen. Voor het gemak maar een menu genomen. Van de menukaart snappen we toch niets. ( hebben we gisteren in Penticton ook gedaan, een heerlijke visschotel voor 2 personen gehad, heerlijk:) Ook deze keer heeft het goed uitgepakt.

Als je dan om half 8 terug wandelt is het erg donker en bijna geen mens meer op straat. Dus weer vroeg naar bed. Logisch dat je s’ morgens niet tot 8 uur uit kunt slapen.

1. Anneke:
    29 september 2019
    Jeetje zeg sneeuw, dat was wel het laatste wat jullie hadden verwacht denk ik! Ik vind het wel heel mooi om te zien. En wat leuk dat je in zo’n kneuterig restaurantje zo lekker hebt gegeten. We hopen toch voor jullie dat de temperatuur weer een beetje de hoogte ingaat. Het is nog wel een beetje vroeg voor winter. Hier is het trouwens volop herfst, heb net de regenmeter leeg gegooid, er was vanaf vrijdag 45 mm gevallen.
    Wel heel goed voor de natuur zullen we maar zeggen!😀
  2. Marcha:
    29 september 2019
    Hier hadden we helemaal niet op gerekend. Maar de mensen hier ook niet. Wij hebben heel veel boomgaarden gezien met veel fruit. Ook veel druiven. Ik weet niet wat de gevolgen hiervoor zijn. Het hangt er natuurlijk ook vanaf of dit weer doorzet.
    Wij genieten er in elk geval wel van. Het lijkt erop dat dit weekend in Op Vancouver Island (Duncan) weer even beter wordt. We laten ons verassen.
  3. Ineke:
    29 september 2019
    Zoals Anneke al aangeeft het is hier herfst. Ook al is t normaal gesproken geen tijd voor sneeuw maak er het beste maar van en take care😘
  4. Marcha:
    30 september 2019
    Dat doen we zeker. We genieten van de sneeuw. Het maakt de rit nog boeiender. We hebben genoten. Vandaag de auto in Vancouver ingeleverd, dus veilig “thuis” gekomen. Zijn nu bij Tom en Yvonne.
  5. Anneke:
    29 september 2019
    Zou zonde zijn als het fruit verloren gaat door het weer natuurlijk. Misschien kunnen ze van de druiven nog ijswijn maken maar daar weten ze in Canada alles van🇨🇦🙂
  6. Marcha:
    30 september 2019
    Zolang het niet vriest gaan het goed. Voor zover ik kan gaat het in die regio ook niet vriezen.
    Ze maken er ook ijswijn van. We hebben gezien dat ze de onderste rij druiven laten hangen. Daar moet de vorst eerst over heen.
  7. Anneke:
    30 september 2019
    Ja en dan droogt de druif in en krijg je een heel geconcentreerd sap waar ze een heerlijke desertwijn van maken😋
  8. Marcha:
    1 oktober 2019
    Is dat niet te zoet? Volgende keer als jullie bij ons komen eten trakteren wij op “Vancouver Island dessertwijn”🥂
  9. Ineke:
    Hr groeten aan Yvonne en Tom:) en jullie tuurlijk ook😘
  10. Marcha:
    Gaan we zeker doen👍😘
  11. Anneke:
    1 oktober 2019
    Klinkt prima! Het is inderdaad zoet maar wel natuurlijk zoet. Klein glaasje en dan goed gekoeld😋
  12. Marcha:
    3 oktober 2019
    Oké, we moeten het dus koelen. Gaan we doen